lördag 24 september 2011

Middagstips

Nä det är ju inte varje dag som det vankas middagstips här på bloggen. Det beror kanske på att vi sällan har tid att laga någon god mat vilket är väldigt synd. Jag gillar att handla bra råvaror och fixa i köket så jag är glad att jag återerövrat just detta (efter en period med lite väl mycket prefab-köttbullar och annat i den genren)

Jag har gått så långt att jag gjort en veckomeny (får för mig att det ska vara ett lika bra alternativ som Linas Matkasse och liknande) Hursomhelst så ratade mannen i princip alla veckans förslag eftersom han laddade inför Lidingöloppet och ville äta pasta varje dag. Såsen nedan har jag lärt mig i ett restaurangkök för väldigt länge sedan därav de något stora måtten men det är bara att höfta till en lagom version bara man vet vilka ingredienser man ska ha i.

Parmesansås
Riv skalet på en citron och hacka en gul lök. Fräs detta med 5 vitlöksklyftor i några msk olivolja i en kastrull. Tillsätt 2,5 dl vatten, lite hönsbuljongtärning, 7,5 dl mjölk och 2,5 dl grädde. Koka ihop och tillsätt sedan 300 g riven parmesanost. Smaka av med salt, peppar och droppa i lite citronsaft. Red av med Maizena och vatten om så önskas.

Vi serverar oftast såsen till pasta och har några skivor lufttorkad skinka till.

* Och ja, det verkade duga bra som uppladdningsmat till Lidingöloppet också, han kom runt på under 2,30 *

3 kommentarer:

  1. Vad bra att pastan stärkte sprintern eller snarare långdestansaren! Man säger ju så att bakom varje framgångsrik man finns en framgångsrik kvinna. Jo jo! Ses på Måndag! Svägerskan

    SvaraRadera
  2. Visst är en veckomeny lika bra som Linas, men jag uppskattar att slippa handla hem maten när Lina istället levererar :)
    Mums, låter gott!
    Kram Linda

    SvaraRadera
  3. God kväll! Det låter mycket smarrigt...nu ska jag titta in det du tipsar om i förra inlägget. Det ser väldigt intressant ut....kram

    SvaraRadera